"Amikor Al Shepard a Freedom Seven fedélzetén 1961. május 5-én útnak indult, egy elfogó-vadászgépet vezettem, az F106-ot. A Mercury-program elején nagy felhajtást csaptunk azért, mert nem álltak rendelkezésünkre gépek, és Gordon Cooper – a jó öreg Gordo a maga tipikus pimasz stílusában – kiszivárogtatta a sajtónak a dolgot. Ez hatott. Először csak pár F102-est kaptunk, amik nem annyira szuperszonikus sebességükről voltak híresek, de a célnak megfeleltek. Majd F106-osokra cserélték őket, a hangsebesség duplájával repülő elfogó-vadászokra. 1958-ban az F4H-val repültem utoljára ennyivel, így végre kezdtem visszanyerni a sebességem.

Az volt a tervem, hogy Shepard startja után [ld. a képet] követem a Redstone-t felfelé, és spirálmozgással körözök körülötte a repülés korai fázisában. Rögvest felszállás után, amikor a jármű tömege alig valamivel volt kevesebb a gyorsítórakéta tolóerejénél, a Mercury-Redstone lassan gyorsult, és szó szerint gyűrűket tudtam köré gépemmel írni. De természetesen, ahogy felhasználta az üzemanyagát, egyre gyorsabb lett, majd maga mögött hagyott engem. A célom az üldözőgépben az volt, hogy megfigyeljem a gyorsítórakétát, és figyelmeztessem Shepardot, ha valami nem megfelelően működne, és meg kellene szakítani a küldetést.

Port Canaveralről szálltam fel, észak felé tartottam a földfok mentén, de egy csöppet késlekedtek az indítással, így vissza kellett fordulnom, és köröznöm. Egyik pillanatról a másikra folytatták a visszaszámlálást; én átszáguldottam a földfokon, és már muszáj volt az utánégetőt is bekapcsolnom. A Mercury-Redstone-nal mintegy 9150 méterig tudtam lépést tartani, és minden jónak tűnt. Azt mondom „jó” és nem azt, hogy „A Okay” – ez utóbbit Shorty Powers találta ki közfelhasználásra. Scott Carpenter volt a másik üldöző, ő egy másik gépben 12200 méteren várta a Redstone-t, de már csak annyit látott, hogy Shepard elszáguld mellette.

Ahogy a Redstone fénylő hajtóműve egyre kisebb és kisebb lett a távolban, észrevettem, hogy a légsebességem nullára zuhant vissza. Ennyit a kétszeres hangsebességről, ha egy hosszú függőleges mentén repülünk felfelé. Majdnem átestem, de aztán gyorsan kivettem a gépet a röpke pillanatig tartó súlytalanságból."

(A fenti részletet Wally Schirra "Schirra's Space" c. könyvéből fordítottuk magyarra.)

Juttasd el a neved, vagy szerelmed nevét a Holdra! Csatlakozz Te is a Puli Space csapatának facebook-oldalához!